Відкриті уроки










Тема  «Додавання раціональних чисел»
                  
                     Проведений в 6- А класі
                                                             Підготувала вчитель математики
                                                                 Проценко Світлана Леонідівна




















      Тема: Додатні і відємні числа. Додавання раціональних чисел.
      Мета: узагальнити та систематизувати знання з теми, поглибити та розширити діапазон знань учнів з теми, вивчити рівень засвоєння знань учнями;
    формувати навички та уміння  практичного  використання набутих теоретичних знань, , формувати зацікавленість у результатах спільної роботи; розвивати творчі здібності і логічне мислення учнів при розв’язуванні практичних задач; формувати організаційну, соціально-особистісну, інформаційну, життєтворчу компетентності;
    виховувати прагнення до знань, інтерес  до математики, її історії; показати важливість математичних знань у повсякденному житті ,
 виховувати в учнів почуття прекрасного, прищеплювати любов до рідного краю.

      Тип уроку: Урок узагальнення та систематизації знань.

      Обладнання: комп’ютер, проектор, екран, креслярські приладдя, смайлики, плакати з кроссвордом, додатковий матеріал з завданнями, портрети видатних людей Кіровоградщини.

                       Хід уроку.

               1. Організаційний момент.
Організація уваги учнів. Перевірка готовності класу до заняття.
Для сьогоднішнього уроку я до кожного етапу уроку підібрала вислів відомої людини. І починаємо ми з вислову Конфуція « Від того настрою, з яким ви вступаєте в день, або в якусь справу залежать ваші успіхи, а можливо, і невдачі». Я бажаю вам розпочати урок з гарним настроєм і отримати від нього задоволення і гарні результати.

              2. Мотивація.
              Учитель. Сьогодні до нас завітали представники інших класів. Вони приготували для вас нетрадиційне використання на уроках математики різних вправ, понять. Разом з ними ми будемо подорожувати в світ казок, в історичне минуле нашого міста.

             3.  Сторінка 1. Казкова.
               Учениця. Ми придумуємо математичні казки і ми вам розповімо одну з них про персонажів з країни «Математика».
       Жили-були на числовій прямій маленькі точки. Вони дуже любили веселитись і бавитись. Точка О не брала участі в цих іграх. Вона завжди спостерігала за забавками своїх сусідок -  точок, які знаходяться праворуч і ліворуч від неї. Однак набридло пустотливим точкам гратися на числовій прямій. Вони вислизнули зі своїх домівок на площину, де стрибали з місця на місце. Точки малявки А і С, нагулявшись досхочу, вирішили повернутися додому. Але свої домівки на числовій прямій ніяк не могли знайти і затіяли сварку. Вони зайняли місце на числовій прямій і запевняли одна одну, що їхня домівка знаходиться саме тут – на 4 одиничних  кроки від точки О. У суперечку вимушена булла втрутитися сама точка О. Вона запитала точку А:
         - Яка твоя координата?
         - А що таке координата?
         - Координата – це твоя адреса на числовій прямій. Недарма її інакше називають координатною прямою. Ти, точко А, маїш додатню координату і живеш праворуч від мене, а точка С -  ліворуч.
       Точка О, що є початком відліку,  допомогла своєм сусідкам-точкам розселитися по своїм домівкам. Кожна з точок- мандрівниць відтепер знала свою адресу – координату і, щоб не забути її, зробили для себе гарну прикрасу медальйон з координатою, записанною в дужках, і називалися вже повним своїм іменем: А(4) та С(-4).
       Відстань від точки О до оселі точки А позначають │4 │, а до точки С - │-4 │, того,
│4│=│-4│= 4. Що зрозуміли точки А і С?

          

       4. Сторінка. Історична.
     Походження від’ємних чисел.
     Уперше від’ємні числа з’явилися в давньому Китаї близько 2000 років тому. Там уміли додавати та віднімати від’ємні числа. В Індії в сьомому столітті вже відомі правила множення та ділення від’ємних чисел. У Європі від’ємними числами почали користуватися в 12 – 13 столітті. Додатні числа вважали «справжніми», а від’ємні «хибними».
      Завдяки французькому математику і філософу Рене Декарту (1596 – 1650) додатні і від’ємні числа отримали геометричне тлумачення, саме він увів координатну пряму у 1637 році.
      Загальне визначення від’ємних чисел отримали лише в 18 столітті.
      У давнину від’ємні числа довгий час називали словами, які означали «борг», або «нестача».

           5. Сторінка. Розважальна.

       Ми привезли для вас кроссворд. Розгадайте його.
  1. Числа, які знаходяться зліва від почаку відліку
  2. Числа додатні, відємні і дробові.
  3.  Як називаються числа 3 і -3.
  4.  Для позначення відємних чисел використовується знак …
  5.  Пряма, на якій є початок відліку і одиничні відрізки.
  6.  З двох чисел більше те, зображення якого на координатній прямій …
  7.  Компонент ділення.
  8.  Одиниця довжини.
   9.  Одиниця вимірювання кута.
 10.  Число, що показує положення точки на координатній прямій.
 11.  Результат додавання.
 12.  Відстань від початку відліку до точки на координатній прямій – це …

        

1 В
І
Д
Є
М
Н
І

2 Р
А
Ц
І
О
Н
А
Л
Ь
Н
І


3 П
Р
О
Т
И
Л
Е
Ж
Н
І


4 М
І
Н
У
С

5К
О
О
Р
Д
И
Н
А
Т
Н
А


6 П
Р
А
В
І
Ш
Е


7 Д
І
Л
Е
Н
Е




8 М
Е
Т
Р



9 Г
Р
А
Д
У
С


10 К
О
О
Р
Д
И
Н
А
Т
А

11С
У
М
А


12 М
О
Д
У
Л
Ь












       Як ви зрозуміли всі наші вправи надалі будуть пов’язані з фактами історії, сьогодення нашого міста. Перевіримо, чи вірно ви знаєте дату заснування міста. Для цього розв’яжемо вправи усно.
      1) На термометрі - 6º. Яку температуру покаже термометр, якщо він:
(у відповіді записувати модулі чисел)
а) підніметься на 7º         1;
б) опуститься на 1º          7;
в) підніметься на 11º       5;
г) підніметься на 2º         4.
  Отже, ми визначили, що рік народження міста в історії визначений, як 1754.

                6. Деякі сторінки історії міста.
          Пройдемо історичними сторінками Кропивницького. Розв’язавши деякі завдання ми познайомимося    з історичними фактами, що відбувалися в далекому минулому.

    1)Які з чисел -8; 0; 13,6; 1; -15; 0,145; 8; -3,14; 24; -301 є натуральними?
         Утворимо з цих чисел рік 1824. Це рік перебування в нашому місті Олександра Сергійовича     Пушкіна. Коротеньке повідомлення про це від учнів класу.

    2)Чи відомо вам, що в Кропивницькому існувало трамвайне депо, а яка довжина трамвайної колії в місті ( 16,2км) і коли розпочався регулярний рух вагонів (1897р.)

            Розв’язавши дані завдання ви дізнаєтесь про це.
      а) │-8,9│+ │-1,3│+│6│
      б) Які цілі числа розміщені між числами? Запиши їх модулі.
           1. 0,8  і  1,9            1
           2. 6,3  і  7,9            8
           3. -9,1 і -8.7           9
           4. -7,3 і -6,9           7

     3) Ми знаємо наших знаменитих земляків. Давайте розгадаємо прізвища деяких з них!
Вони зашифровані, розв’язуємо і  шукаємо букви, що відповідають даній відповіді.

   1. На координатній прямій зображені точки. Знайдіть відстань між ними:
      а) А(-5)  і  В(-4);          Кро
      б) С(9)   і  Д(15);          пив
      в) М(-3) і  Х(2);            ниць
      г)  К(-1) і  О(9).            кий

         Учень. Марко Лукич Кропивницький -  видатний актор, режисер і драматург, один із засновників і керівник першого самостійного українського професіонального театру.
   Вів написав понад 40 пєс. Ми гордимося тим, що свої виступи перша українська трупа почала на сцені театру в м. Єлисаветграді 27 жовтня 1882 року. Понад 20 років він жив і творив у місті.
    
   2.  Розв’яжіть:
      а) -12,6 + 16 = …        Ос
      б) – 2,1 – 15,9 =…      мьор
      в) 13 + (-15,7) = …     кін.

    Учениця: Олександр Олександрович Осмьоркін – професор живопису, вів живописні майстерні в Московському художньому інституті імені В. І. Сурікова, виховав цілу плеяду відомих художників. Творча спадщина – понад 700 творів живопису, графіки, театральних декорацій. Будинок, в якому знаходиться музей О.О. Осмьоркіна є пам’яткою архітектури, збудований у 1899 році за проектом відомого єлисаветградського архітектора Я.В.Паученка, рідного дядька художника.

  5. У нас є гімн міста, але, мабуть, з вас мало хто його знає.
       Квітуй, рідне місто, на долю багате,
       Де степ колоситься в ясну голубінь!
       Тобі сивочола фортеця – як мати.
       Інгул споконвічно – як батько тобі.
               Слався, рідний наш Кіровограде,
               Степова перлин осяйна!
               Слався у віках, Кіровограде,
               Мила хліборобська сторона!
   Автор віршів до гімну зашифрований, розгадайте і прочитайте.
    Знайдіть значення виразу:  - 4 + у, якщо у = 9; -6; -4; 4; 0;

- 4
5
0
-10
-8
П
О
П
О
В




  
7. Логічна сторінка.
     Ось так сьогоднішній урок математики ми повязали з минулим і сучасним нашого міста.
 Наші обчислення ми проводили використовуючи знання з математики.
 « Математику вже тому вчити потрібно, що вона розум до порядку приводить» - сказав дуже-дуже давно видатний вчений Михайло Васильович Ломоносов. А від себе додам, що вона розвиває логічне мислення.






Немає коментарів:

Дописати коментар